Vietnamese Springrolls

Hooi!

Een heuse trend zie je in foodland verschijnen. Deze fantastische niet gefrituurde loempia’s zijn tegenwoordig overal te krijgen en ik kan er maar geen genoeg van krijgen! Misschien is dat ook wel de reden waarom ik zo vaak naar de Foodhallen in Amsterdam ga. Er zit daar zo’n fijn vietnamees restaurantje waar je deze loempia’s kan scoren. Ik vond het dus een keer tijd worden om ze zelf te gaan maken. Het lekkere er aan vind ik dat je allemaal soorten ingrediënten er in kan doen en dat het daarbij ook nog is gezond is. Wat wil een mens nog meer, niks lijkt mij!

Wat heb je nodig voor 1 persoon:
– Rice paper bladen, deze zijn gewoon bij de appie te krijgenIMG_5705
– 1 avocado
– Stuk komkommer
– Stuk paprika
– Halve mango
– Feta
– gemarineerde kip
– Bosje koriander
– Bosje verse munt
– Stronkje little gem sla

Als eerste begin je met de avocado, komkommer, paprika, sla en mango in lange dunne reepjes te snijden. Dit noem je ook wel julienne. De feta kan je verkruimelen en zorg dat dit samen met de kruiden op een plank ligt zodat je makkelijk kan gaan rollen. Gaar ondertussen de kip, ik marineer deze vaak met wat ketjap, sojasaus, chilisaus en natuurlijk niet te vergeten wat knoflook. Zorg wel dat de kip ook in dunne reepjes is gesneden. Anders gaat het niet passen in je loempia’s. Pak nu een diep bord of een pan, dat doe ik vaak en zorg ervoor dat er erg warm water inzit. Daarbij voor je eigenlijk gemakkelijkheid moet je een nieuwe snijplank pakken, daar kan je namelijk op gaan rollen. De rice paper bladen worden soepel door ze een tijdje in het water te leggen en zorg er dan voor dat ze zo mooi mogelijk op je plank komen te liggen. Begin een beetje aan de onderkant alles mooi dicht bij elkaar te leggen en vouw de linkerkant en rechterkant naar binnen. Als je dit niet doet, valt straks alles eruit. Je kan nu de rest van je rol dicht rollen! Ik eet er vaak zo’n 3 a 4 maar het ligt er maar net aan hoeveel trek je hebt! Lukt het nou niet helemaal met het dichtrollen, op Pinterest staan goede plaatjes om het wat makkelijker te maken.
Het is natuurlijk altijd lekker om deze loempia’s te dippen in wat saus. Wat ik vaak doe om dit maken is wat kokend water in de pan te gooien waar je de kip in hebt gebakken! Er zit super veel smaak in deze achterblijvers. Doe er niet te veel water in, maar net genoeg om het los te krijgen. Gooi hier nog wat sojasaus en chilisaus bij, en laat het geheel eventjes doorkoken! Een super lekkere dipsaus en die ook easy to make is!

Geniet er allemaal van!

Liefs,

Tacieskitchen

Geef een reactie

